• Pracovní tým

Pracovní tým


doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. - Řešitel projektu


Doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. je docentkou pedagogické psychologie na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy, kde přednáší a věnuje se výzkumné činnosti v oblasti vývojové a kognitivně orientované pedagogické psychologie. Ve výzkumu se věnuje studiu vývoje gramotnostních a jazykových dovedností předškolních a raně školních dětí a také otázkám kulturní a sociální podmíněnosti vývoje kognitivních funkcí. Intenzivně se věnuje problematice implementace poznatků základního výzkumu do odborné praxe, nejvíce v oblasti tvorby diagnostických nástrojů a intervenčních programů pro rozvoj počátečního čtení a psaní. Je autorkou řady odborných knih, článků a statí, pro svůj výzkum získala v minulosti grantovou podporu od českých i od zahraničních grantových agentur (https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-187.html). V oblasti tvorby diagnostických nástrojů má bohaté zkušenosti. Je např. autorkou testové baterie pro hodnocení fonologický schopností a procesů – BDTG (2013, 2017), spoluautorkou souboru testů Diagnostika jazykového vývoje (2014) a autorkou české části testové baterie MABEL (www.eldel-mabel.net).


Profesní zájmy:

  • Vývoj jazykových, zejména fonologických schopností,

  • Studium pregramotnostních a gramotnostních schopností v psycholingvistické a cross-lingvistické perspektivě

  • Souvislost jazykových a kognitivních schopností s rozvojem gramotnosti v předškolním a školním věku

  • Diagnostika a intervence v oblasti počáteční gramotnosti

  • Využití moderních technologií v oblasti diagnostiky a intervence gramotnostních dovedností


Zapojení v projektech:

  • 2009 – 2012: Vedoucí české pracovní skupiny projektu ELDEL „Enhancing Literacy Development in European Languages / Předpoklady rozvoje gramotnosti v evropských jazycích“ (EC FP-7 Marie Curie ELDEL – www.eldel.cz www.eldel.eu/ )

  • 2010-2011: hlavní řešitelka projektu GAČR ČR „Fonologické a syntaktické uvědomování v předškolním věku (P407/10/2057)

  • 2013- 2015 řešitelka projektu GAČR ČR “Porozumění čtenému- typický vývoj a jeho rizika (GA13-20678S)

  • 2013- 2014 hlavní řešitelka projektu GAČR ČR „Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti (GA13-25625S)

  • 2015 – 2018 COST IS1401 “Strengthening Europeans' capabilities by establishing the European Literacy Network “- členka sítě a zástupce pro Českou republiku; Early Literacy Network ELN 2015- 2018 http://www.is1401eln.eu/en/

  • 2018 dosud: členka Evropské sítě studia gramotnosti https://www.is1401eln.eu/en/

  • 2018 – dosud: řešitelka a správce české části projektu diagnostické baterie MABEL „Multilanguage Assessment Battery of Early Literacy“ www.eldel-mabel.net



doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. - Řešitel projektu


Působí jako vedoucí laboratoře Psychologického ústavu a Laboratoře behaviorálních a lingvistických studií PsÚ AV ČR a FF UK

Zájmy Doc. Smolíka konkrétně leží v oblasti osvojování jazyka, vývojové psycholingvistiky a psychologie jazyka. Navrhl speciální software pro analýzu jazykových dat dětí a na toto téma napsal řadu publikací a knižních kapitol.


PhDr. et Mgr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D. - Koordinátor projektu


Je absolventkou oborů psychologie a speciální pedagogika na Pedagogické fakultě UK v Praze. V roce 2013 dokončila doktorské studium v oboru psychologie – logopedie. V současné době se věnuje vzdělávání budoucích učitelů na VŠCHT Praha a vědeckou-výzkumné činnosti na FHS UK a Pedf UK. Dlouhodobě se věnuje práci s dětmi předškolního a školního věku podle metodiky Trénink jazykových schopností dle Elkonina www.elkonin.cz, jejíž je spoluautorkou a ve které dlouhodobě školí pedagogické pracovníky na Univerzitě Karlově v Praze a Masarykově Univerzitě v Brně.


Profesní zájmy:

  • Vývoj jazyka, řeči a gramotnosti v raném a školním věku

  • Rozvoj jazykových schopností v předškolním a mladším školním věku

  • Rozvoj jazykových schopností u dětí se sluchovým postižením

  • Nadání a nadaní v přírodních vědách


Zapojení v projektech:

  • Předpoklady rozvoje gramotnosti v evropských jazycích (EC FP-7 Marie Curie ELDEL - www.eldel.eu)

  • Aplikace metodiky Trénink jazykových schopností podle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením (Pedf UK)

  • Kritická místa matematiky na základní škole (GAČR, Pedf UK)



Mgr. Veronika Bláhová - odborný spolupracovník projektu


Veronika Bláhová působí jako výzkumný asistent a doktorand na Psychologickém ústavu AV ČR, kde se podílí na realizaci grantových projektů doc. Smolíka. V rámci své vědecko-výzkumné činnosti se věnuje především studiu vývoje jazyka u dětí ve věku od 2 do 4 let. V minulosti spolupracovala s týmem mezinárodní skupiny ELDEL z Katedry psychologie PedF UK (www.eldel.cz).


Profesní zájmy:

  • osvojování jazyka u dětí – mentální zpracování jazykových struktur a porozumění gramatice

  • vývoj gramotnostních dovedností u dětí předškolního a mladšího školního věku

  • tvorba diagnostických nástrojů určených k hodnocení jazykového vývoje






Poslední změna: 30. leden 2020 08:26 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Účastníci





Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8 - Libeň

Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208


Vedoucí projektu:

Gabriela Málková (FHS UK)

email:


Řešitelé projektu:

Filip Smolík (PsÚ AV)

e-mail:

Miroslava Nováková Schöffelová (FHS UK)

e-mail:



Finanční podpora projektu

Projekt č. TL02000174 „Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v předškolním a raném školním věku" podpořila Technologická agentura České republiky (2019-2022)



chfhghmvjhmhgmfh