Pracovní tým ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. - Řešitel projektu ****************************************************************************************** Doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. je docentkou pedagogické psychologie na Fakult studií Univerzity Karlovy, kde přednáší a věnuje se výzkumné činnosti v oblasti vývojové a orientované pedagogické psychologie. Ve výzkumu se věnuje studiu vývoje gramotnostních a j dovedností předškolních a raně školních dětí a také otázkám kulturní a sociální podmíněnos kognitivních funkcí. Intenzivně se věnuje problematice implementace poznatků základního vý odborné praxe, nejvíce v oblasti tvorby diagnostických nástrojů a intervenčních programů p počátečního čtení a psaní. Je autorkou řady odborných knih, článků a statí, pro svůj výzku minulosti grantovou podporu od českých i od zahraničních grantových agentur (https://bakal SHV-187.html). V oblasti tvorby diagnostických nástrojů má bohaté zkušenosti. Je např. aut baterie pro hodnocení fonologický schopností a procesů – BDTG (2013, 2017), spoluautorkou Diagnostika jazykového vývoje (2014) a autorkou české části testové baterie MABEL (www.eld Profesní zájmy: • Vývoj jazykových, zejména fonologických schopností, • Studium pregramotnostních a gramotnostních schopností v psycholingvistické a cross-lingv perspektivě • Souvislost jazykových a kognitivních schopností s rozvojem gramotnosti v předškolním a š • Diagnostika a intervence v oblasti počáteční gramotnosti • Využití moderních technologií v oblasti diagnostiky a intervence gramotnostních dovednos Zapojení v projektech: • 2009 – 2012: Vedoucí české pracovní skupiny projektu ELDEL „Enhancing Literacy Developme Languages / Předpoklady rozvoje gramotnosti v evropských jazycích“ (EC FP-7 Marie Curie www.eldel.cz www.eldel.eu/ ) • 2010-2011: hlavní řešitelka projektu GAČR ČR „Fonologické a syntaktické uvědomování v př (P407/10/2057) • 2013- 2015 řešitelka projektu GAČR ČR “Porozumění čtenému- typický vývoj a jeho rizika ( • 2013- 2014 hlavní řešitelka projektu GAČR ČR „Trénink fonematického povědomí a znalosti vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti (GA13-25625S) • 2015 – 2018 COST IS1401 “Strengthening Europeans' capabilities by establishing the Europ Network “- členka sítě a zástupce pro Českou republiku; Early Literacy Network ELN 2015- www.is1401eln.eu/en/ • 2018 dosud: členka Evropské sítě studia gramotnosti https://www.is1401eln.eu/en/ • 2018 – dosud: řešitelka a správce české části projektu diagnostické baterie MABEL „Multi Assessment Battery of Early Literacy“ www.eldel-mabel.net ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. - Řešitel projektu ****************************************************************************************** Působí jako vedoucí laboratoře Psychologického ústavu [ URL "http://www.psu.cas.cz/researc laboratory"]  a Laboratoře behaviorálních a lingvistických studií  [ URL "http://labels.ff AV ČR a FF UK Zájmy Doc. Smolíka konkrétně leží v oblasti osvojování jazyka, vývojové psycholingvistiky jazyka. Navrhl speciální software pro analýzu jazykových dat dětí a na toto téma napsal řa knižních kapitol. ****************************************************************************************** * PhDr. et Mgr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D. - Koordinátor projektu ****************************************************************************************** Je absolventkou oborů psychologie a speciální pedagogika na Pedagogické fakultě UK v Praze dokončila doktorské studium v oboru psychologie – logopedie. V současné době se věnuje vzd učitelů na VŠCHT Praha a vědeckou-výzkumné činnosti na FHS UK a Pedf UK. Dlouhodobě se věn předškolního a školního věku podle metodiky Trénink jazykových schopností dle Elkonina www "http://www.elkonin.cz"] , jejíž je spoluautorkou a ve které dlouhodobě školí pedagogické Univerzitě Karlově v Praze a Masarykově Univerzitě v Brně. Profesní zájmy: • Vývoj jazyka, řeči a gramotnosti v raném a školním věku • Rozvoj jazykových schopností v předškolním a mladším školním věku • Rozvoj jazykových schopností u dětí se sluchovým postižením • Nadání a nadaní v přírodních vědách Zapojení v projektech: • Předpoklady rozvoje gramotnosti v evropských jazycích (EC FP-7 Marie Curie ELDEL - www.e "http://www.eldel.eu/"] ) • Aplikace metodiky Trénink jazykových schopností podle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým UK) • Kritická místa matematiky na základní škole (GAČR, Pedf UK) ****************************************************************************************** * Mgr. Veronika Bláhová - odborný spolupracovník projektu ****************************************************************************************** Veronika Bláhová působí jako výzkumný asistent a doktorand na Psychologickém ústavu AV ČR, na realizaci grantových projektů doc. Smolíka. V rámci své vědecko-výzkumné činnosti se vě studiu vývoje jazyka u dětí ve věku od 2 do 4 let. V minulosti spolupracovala s týmem mezi ELDEL z Katedry psychologie PedF UK (www.eldel.cz). Profesní zájmy: • osvojování jazyka u dětí – mentální zpracování jazykových struktur a porozumění gramatic • vývoj gramotnostních dovedností u dětí předškolního a mladšího školního věku • tvorba diagnostických nástrojů určených k hodnocení jazykového vývoje